Impressionisme

 12,80

  • Subtitel: de vrijheid van de losse toets
  • Auteur: Brettell, Richard R.
  • Uitgever: Yale University Press
  • Uitvoering: Paperback
  • Jaar: 2000
  • Taal: Nederlands
Artikelnummer: 2000460158 Categorie:

Beschrijving

Het ‘punt’ van de impressionistische kunst was het vastleggen van het vluchtige moment, het vergankelijke effect van een bepaalde plaats, persoon of tijd. Impressionistische kunstenaars werkten ter plaatse met snelheid en directheid, in de hoop hun werken te onderscheiden met een nieuwe frisheid, directheid en waarheidsgetrouwheid. Toch werden de schilderijen die zij tentoonstelden vrijwel altijd later in het atelier voltooid. Dit prachtig geïllustreerde boek onderzoekt voor het eerst werken die met recht Impressies zouden kunnen worden genoemd: schilderijen die snelle transcripties lijken te zijn van wisselende onderwerpen, maar die desalniettemin door hun makers als voltooid werden beschouwd. De bekende impressionistische geleerde Richard R. Brettell identificeert en bespreekt indrukken van enkele van de bekendste kunstenaars uit die periode, waaronder Manet, Monet, Renoir, Sisley, Morisot, Degas, Pissarro en Caillebotte.
Het boek geeft een overzicht van de verschillende praktijken van individuele kunstenaars bij het maken, signeren, tentoonstellen en verkopen van impressies. Brettell bespreekt de picturale theorieën achter de schilderijen, de verkoopstrategieën ervoor en de verschillende vormen die ze aannamen, inclusief werken die in één keer werden voltooid, ‘schijnbare’ indrukken en herhaalde indrukken. In een afsluitend hoofdstuk bespreekt de auteur een kleine groep werken van Vincent van Gogh, die met een bijna fanatieke snelheid schilderde en de enige grote postimpressionistische schilder was die de esthetiek van de Impressie nog verder doorvoerde.